Telo

PCOS – čo všetko môžem urobiť pre zlepšenie mojich syptómov?

9 októbra, 2021

PCOS je veľmi častá diagnóza, ktorá sa spája s problémami s plodnosťou. Niekedy je ju náročné diagnostikovať, inokedy to ide hneď. Tak či onak, prinášame Ti pár tipov, čo robiť, aby si poznala svoje telo, zlepšila syptómy a to nie len pri tejto diagnóze.

Zaznamenávaj si svoj cyklus

Prečo je dôležité sledovať si svoj cyklus? (nielen pri PCOS)

  • poznať svoje vlastné telo,
  • porozumieť, ako naše telo reaguje v rôznych častiach nášho cyklu,
  • poznať, kedy mám ovuláciu,
  • povedať o mojich pozorovaniach lekárovi

Pri zaznamenávaní cyklu sa môžeme riadiť mnohými metódami, pri ktorých si môžeme merať teplotu, sledovať hlien krčka maternice, sledovať, aké máme krvácanie, a rôzne ďalšie znaky, ako bolesť, kŕče atď., ktoré nám tiež vedia veľa povedať o tom, čo sa v našom tele deje. Je to úžasné, ako nám telo a náš menštruačný cyklus ukazuje, či sme zdravé, či nám chýbajú nejaké vitamíny či hormóny.

Obzvlášť pri PCOS, kedy sú cykly nepravidelné nám môže naša telesná teplota, hlien ukázať, kedy v tele prebieha ovulácia. Ak si už v liečbe alebo si sa rozhodla zmeniť svoj životný štýl, zaznamenávanie cyklu Ti môže ukázať aj zlepšenia v cykle, čo môže byť veľmi motivujúce.

Zdravá strava

Toto si už určite počula milionkrát. Prečo je zdravá strava tak dôležitá pre plodnosť? Je naozaj tak dôležité zdravo sa stravovať?

Určite áno. Štúdie ukazujú, že strava bohatá na nenasýtené tuky, celozrnné produkty, ryby je spojená so zlepšenou plodnosťou. Aj keď súčasné štúdie o mliečnych výrobkoch, alkoholu a kofeínu nie sú veľmi konzistentné, spolu s nasýtenými tukmi a cukrom sú spájané s horšími výsledkami plodnosti u žien aj mužov. Taktiež ženy a muži s obezitou a ženy s podvýživou majú vyššie riziko problémami s plodnosťou.

Ako upraviť stravu pri PCOS? (a nielen pri tejto diagnóze)

Najdôležitejšou časťou úpravy stravy je udržiavať si dobrú hladinu cukru v krvi, pretože inzulín hrá dôležitú rolu pri syndróme polycystických vaječníkov. To znamená hlavne obmedziť papanie kadejakých lakociniek, sladkostí, sladkých a ochutených vôd. Samozrejme je potrebné obmedziť aj bielu múku a nahradiť ju celozrnnou, papať veľa zeleniny, ryby , obilniny, oriešky.

Aké vitamíny? (nielen pri PCOS)

  • Kyselina listová
  • Omega 3 mastné kyseliny
  • B12
  • Vitamín D 2000

Pre viac info o zdravej strave odporúčame knihu: PLODNOSŤ, CYKLY a VÝŽIVA

Zredukuj stresory

„Nestresuj! Buď v pohode! Hlavne sa musíš ukľudniť!“ toto sú vety, ktoré často počúvame, no často nás ešte viac rozčuľujú.  „Ako mám byť v pohode, keď sa mi nedarí otehotnieť? Keď chcem mať konečne v náručí moje dieťatko a namiesto toho držím negatívny tehotenský test? Riešenie problémov s plodnosťou je naozaj veľmi stresujúcim obdobím v živote ženy.

Dlhodobý stres môže mať negatívny vplyv na hormóny a plodnosť. Príliš veľa stresu vedie k vyšším hladinám kortizolu, čo môže spôsobiť zvýšenie inzulínu.

Preto je naozaj dôležité snažiť sa stres zredukovať ako sa to len dá. Možno pomôže rozhovor s kamoškou, rodinou, beh, šport, prechádzka.

My, tím radostnej, Ti ponúkame PODPORNÉ SKUPINKY, kde sa stretávame so ženami, ktoré prežívajú toto obdobie, spoločne sa rozprávame, snažíme sa pochopiť jedna druhú, podporujeme sa. Vieme, že keď človek prežíva s niekým podobnú vec, dokáže ho oveľa viac pochopiť. A tak Ťa veľmi rady uvítame medzi nami. Lebo nie si v tom sama.  Viac info na https://www.radostna.sk/podporne-skupiny/

Taktiež pripravujeme kurz RADOSŤ, ktorý je založený na psychologickom výskume, a mnoho ženám pomohol. Tento kurz Ti prinavráti Radosť do života, chuť znova žiť, chuť ďalej kráčať a bojovať. Viac info https://www.radostna.sk/kurzy/.

Samozrejme, ak cítiš úzkosť, depresie, je dôležité vyhľadať odbornú pomoc psychológa, psychoterapeuta alebo fertility coacha https://www.fertilitycoaching.sk/.

A hlavne NESTRÁCAJ NÁDEJ. Onedlho Vám prinesieme príbehy žien a párov, ktorí po dlhých rokoch neplodnosti držia v náruči svoje detičky . Veríme, že Ti tieto príbehy prinesú nádej a povzbudenie.